Saturday, April 2, 2011

Dulu & Kini


kedengaran bunyi unggas berkicau
kerdipan bintang bersinar-sinar
air jernih kelihatan kelibat si anak ikan
berenang-renang kegembiraan

disatu sudut
kelihatan si petani membanting tulang
mengerah tenaga
mengerah keringat
bercucuk tanam menunggu hasil
titik usaha

suasana desa cukup kelihatan
perpaduan utuh
tidak mengira warna kulit
atau latar belakang

itu gambaran dahulu
kini zaman sains dan teknologi
adakah ank bangsaku peka?
adakah anak bangsaku sedar?

dalam mengejar dunia
mereka alpa santun bicara
mereka lupa hormat setia
mereka leka santun budaya

ayuh anak bangsaku
kita bangkit
jalinkan tali perpaduan yang rapuh
rapatkan jurang yang ada
eratkan rekah yang nyata

elakkan anasir luar
mencucuk-cucuk jarum durja
memperkotak katik keamanan
yang telah lama kita bina

biarkan perbezaan kita
satu kekuatan
kesatuan dalam kepelbagaian
merealisasikan 1Malaysia.

*Sebenarnya sajak ni aku buat sebelum beberapa minit sebelum pertandingan.
Bayangkan ketika briefing aku dan kawan aku sebab sajak mesti hasil sendiri.
Wargghhhhhh!!!! Macam cacing kepanasan dah aku dan kawan aku siapkan sajakt. Siap-siap je terus gigliran aku. Takkan terberaknya aku kat atas pentas tu redah je lah dengan musik tak ada dan kertas yang besar aku bawa langsung tak hafal pun. hehehehe


Tapi....jeng....jeng....jeng....aku dapat No.2! Pertandingan Puisi 1Malaysia@UNIMAS! WoW!

Hadiahnya:

RM80/-
Hamper yang besar!
dan plak kalu tak silap nama benda tu >.<

apa-apa pun TNC Hal Ehwal Pelajar & ALumni UNIMAS, Prof Mohd Fadzil bin Abd Rahman mendeklamasikan sajak sungguh menusuk hati

*x wajar rasanya dapat no.2 sebab bahasa dan tatabahasa lari lintang pukang hohohoho

No comments:

Post a Comment