Friday, November 26, 2010

Tentang Kawan-kawan - Fynn Jamal

di mana kalian masa tahun baru?
aku bersama teman-teman aku
sebab aku rasakan tahun baru itu
seharusnya disambut dengan orang-orang terkenal olehmu
ada orang kata " Hye Fynn, sudah glamer sekarang "
" Bagaimana rasanya? "
Aku katakan biasanya " Biasa saja. "

sejujurnya aku ini bencikan dunia yang baru kurasakan
sejujurnya aku rasakan dunia baru ini penuh manusia plastik saja
kawan sana kata " Hey, Fynn " , " Hai, hello " , " Sini! "
aku katakan "Haa okeylah " , " Hehe. Apa khabar? "
semua tak faham, semua kata " Hey sombongnya "
Tapi ku katakan " Hey inilah Fynn sebenarnya "
Berapa orang yang kau boleh bilang menjadi kawan-kawan?
berapa orang yang boleh bersama-sama , teman?
berapa orang yang kau rasakan memang sebenarya kawan dalam jiwa?

sebab sebenarnya berapa orang aja yang kita betul-betul kenal?
yang tahu apa makanan kegemaran
yang tahu apa yang kau rasakan
yang boleh tahu kau sedang menangis ketika kau sedang tersenyum

berapa orang yang hilang bila kau katakan kawan, kawan?
berapa orang yang boleh kau katakan teman?
semuanya ketika ada duit saja
ketika ada rumah
ketika ada segalanya
berapa orang yang benar-benar kenal engkau?
di luar, di dalam siapa yang kenal engkau?
hanya keluarga
hanya satu dua tiga
yang lain semua
sampah belaka

satu hari itu aku pergi sana
lepas tu orang cakap " Anak pontianak! (2X) "
aku katakan " Bukan. Bukan. Bukan "
kemudian dia kata " Betulkan..? "

ku tak suka dunia baru ini
ku tak suka
bukan kerana apa
bukan kerana kerek
tapi ku tak suka

kerana berapa orang yang kau boleh bilang kawan?
berapa orang yang boleh kau bilang teman

No comments:

Post a Comment